آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
گزارش جلسه کانون فیلم حسنات – پنج شنبه 11دی ماه 93 – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
جلسه ی کانون فیلم حسنات – 4 دی ماه 1393
دسامبر 27, 2014
جلسه ی کانون فیلم حسنات – 18 دی ماه ۱۳۹۳
ژانویه 13, 2015

خسروی : یک اثر را باید از لحاظ دانایی و توانایی صاحبِ اثر و قالب،فرم،اندیشه و تکنیک اثر مورد نقد و بررسی قرار داد . باید سلیقه را از داوری فاکتور گرفت!

فلسفه به کلیات جهان و چیستی جهان پاسخ می دهد و کلییات در امر به ماهیت بر می گردد وعلم به وجود بر می گردد.

فلسفه از نگاه عوام: فلسفه یعنی دیل یا برهان

نوستالژی:خاطره ایی که برای فرد دغدغه دارد.

استانسیلاوسکی( خوش ساخت،حماسی،حسی،همذات پنداری )

برتولت برشت ( مخاطب نباید غرق حس شود.روش بیگانه سازی.کاتارسیس (تزکیه نفس )

 

داستان:

اجزایی مانند ماجرا،شخصیت ها،صحنه ها،سکانس ها،پرده ها ،حوادث،وقایع،موسیقی،مکان ها و… تشکیل دهنده کل مستند به آن داستان می گویند.به عبارتی توالی و تناوب رویدادهایی که شروع،میانه و پایانی داشته باشند که در آن موضوع و مضمون ( درون مایه )و یا افرادی روایت گردند،داستان پدید می آید.

لحظه قطعی :

این تئوری مربوط به “هانری کارتیه برسون” می باشد.همان طور که نقاشی را در عصر حاضر با “پیکاسو” می شناسند.عکاسی را به “هانری کارتیه برسون” می شناسند.

فرم : شکل یک اثر را شامل می گردد و در واقع تن پوش و لباس یک اثر است و محتوا،درون مایه و فضای درونی اثر را شامل می شود.انطباق و پیوست منطقی فرم و محتوا را لحظه قطعی می نامند.که بهترین و کاملترین راه انتقال است.

 

رابطه ی طلایی در فیلم…

درام یعنی کشمکش،کشمکش اگر نباشد شخصیت پدید نمی آید،بدون شخصیت،ماجرایی وجود ندارد.بدون ماجرا داستانی نیست و بدون داستان،سناریو معنا ندارد.

در ادامه ی این جلسه با نمایش فیلم ” با” به کارگردانی ” سعید موذنی “ به نقد و بررسی این فیلم پرداخته شد.

 

فیلم “با” یک فیلم نریشن محور است که نگاهی متفاوت به جنگ دارد.فیلمی ضد جنگ که به کارگردانی یک فرزند شهید ساخته شده است.فیلمی که می تواند بخشی از دغدغه های او و فرزندان شهید دیگر باشد.پسری که پدرش را در جنگ از دست داده است و از او تنها یک قطعه زمین که آرامگاه  بی نامِ اوست را دارد.آرامگاهی که  در این فیلم دارای شخصیت است و او از کودکی با پدر خیالی اش حرف می زند و ارتباط برقرار می کند.

 

قطعه ی شهدای گمنام،تیپ است اما کارگردان به شهیدی که دراین آرامگاه است،شخصیت داده است.او را از بقیه جدا کرده است.دیالوگ هایی که بین پدر و پسر رد و بدل می شود و حس و حالی که بین آن هاست او را تبدیل به یک شخصیت کرده است.

خسروی در ارتباط با محوریت نریشن در این فیلم گفت : نریشن خلاقانه است،اما اگر به سمتی می رفت که حس و حال  پسری که نیاز به پدر دارد و پدر نیز نیاز به یک پسر دارد را بیان می کرد،تاثیر گذار تر بود.وی با اشاره به اینکه :این شهید بی نام،یک شخصیت است که یک خلاء دارد و در تگنای بی هویتی ناراحت است،گفت: شهدای گمنام یک تیپ هستند اما کارگردان به یکی از این شهدا،شخصیت داده است. این شخصیت نیازهایی دارد.نیازش می تواند فرزندی باشد که با او گفتگو می کند.اگر این دو رو به روی هم قرار می گرفتند،دیالوگ هایی که به صورت نریشن از زبان شخصیت اول بیان می شد و از زاویه نگاه این دو نفر به این نیاز ( نیاز به پدر و نیاز به پسر ) نگاه می شد، اثر موفق تر بود.

 

خسروی گفت : این اثر می توانست از قضاوت به دور باشد و هوشمندانه مخاطب را متوجه ی وضعیت فرزندان شهدا کند. وی با اشاره به اینکه بیان مستقیم،تاثیر کمتری دارد و بیان خطابه است که با استفاده از آن بخشی از مخاطب ها را به دست می آورید و بخش اعظمی از مخاطب را نیز از دست می دهید، گفت: بیان غیر مستقیم پیام در اثر،تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.

 

وی با اشاره به اینکه باید واژه ی ” سلیقه” را از چرخه ی داوری حذف کرد،گفت: سلیقه نمی تواند تاثیری در نقد یک اثر بگذارد. یک اثر را باید از لحاظ دانایی و توانایی صاحبِ اثر و قالب،اندیشه، تکنیک اثر مورد نقد و بررسی قرار داد.

قضاوت در مورد یک اثر باید در قالب خود آن اثر باشد.یک اثر،خاستگاهی دارد و موثر اثر انگیزه هایی دارد. باید دید اثر،چه پیام و محتوایی دارد و باید آن فرم را تکنیکی مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین گفت : قاعده بر این است که تصویر،حرف اول در سینماست اما استثناهم داریم.استثنا جز قاعده نیست.اما اگر فردی چنین فرمی را برای بیان انتخاب کند و درست انجام بدهد،می تواند مورد قبول باشد. به شرطی که در فرمی که انجام می شود، درست انتقال پیدا کند.

 

عدم یک دستی موسیقی در فیلم و قضاوت شخصی درنریشن از نقاطِ ضعف این اثر بود که با برطرف کردن آن ها می توان به یک اثر یک دست و خوش فرم رسید. کمااینکه همچنان هم یک اثر شایسته و قابل احترام است.

خسروی گفت :در هر فرهنگ و آیینی ،شهدای جنگی محترم هستند.کسانی که جوانی خودشان را برای یک ایدولوژی به خطر می اندازند دارای بار ِ ارزشی هستند.موضوع جنگ،یک تابو است و از این مسله، گاهی از سوی برخی ها استفاده هایی شده است اما این اثر که به کارگردانی یک فرزند شهید ساخته شده است،دغدغه ای یک فرزند شهید  را در مقام این اندیشه بیان کرده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *