آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
کیومرث پور احمد: وسواس از ملزومات نوشتن است/ وسواس بیمارگونه سد راه نگارش فیلمنامه – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
صدرعاملی: در جوانی می توان با خیال راحت و بدون وسواس فیلمنامه نوشت
مارس 4, 2016
میرباقری:عرب‌نیا را برای نقش دیگری در مختارنامه مدنظر داشتم/انتخاب بازیگر غریزی است
مارس 4, 2016

کارگردان “اتوبوس شب” با بیان اینکه وسواس در نوشتن از ملزومات نوشتن محسوب می شود، گفت: اما در این مقوله وسواس بیمارگونه سد راه نوشتن فیلمنامه می شود.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در اصفهان کیومرث پوراحمد در کارگاه آموزشی “از ایده تا فیلمنامه” خطاب به جوانان فیلمساز پیرامون اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: اگر کتاب نخوانید فیلمساز خوبی نخواهید شد.

وی افزود: ایده باید از ذهنتان سرریز کند، یک فیلمساز نباید در جستجوی پیدا کردن ایده باشد. اگر فیلمسازی اینگونه باشد، بهتر است فیلمسازی را رها کند و وقت خود را هدر ندهد. زمانی باید فیلم بسازید که ایده بر شما غلبه کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه وسواس در نوشتن از ملزومات نوشتن محسوب می شود، افزود: اما در این مقوله وسواس بیمارگونه سد راه نوشتن فیلمنامه می شود. به طور مثال، نوشتن فیلمنامه “شب یلدا” ده سال به طول انجامید و این اثر 10 سال دغدغه من شده بود.

پوراحمد با بیان این برای نوشتن و ساخت یک فیلم باید دغدغه وجود داشته باشد، ادامه داد: اگر یک اثر چند ماه پس از نگارش بار دیگر توسط صاحب اثر خوانده شود و جذابیت اولیه دیگر برای صاحب اثر وجود نداشته باشد، آن اثر حتما داستان بدی بوده است.

وی پیرامون چگونگی انتخاب بازیگران کودک و آماتور اظهار کرد: برای بازی گرفتن از کودکان  و آماتورها اگر انتخاب درست باشد نیمی از راه طی خواهد شد به عنوان نمونه در فیلم سینمایی اتوبوس شب، من از میان ۳۰۰ نفر، مهرداد صدیقیان را انتخاب کردم. اما در زمان انتخاب هیچکس او را به من پیشنهاد نمی کرد. نظر آنها فرد دیگری بود اما به نظر من مهرداد بهترین فرد برای بازی در فیلم بود.

کارگردان سریال “قصه های مجید” اضافه کرد: ایده فیلم حیرت انگیز و شگفت انگیز ماهی و گربه از یک خط خبر شروع شد که شهرام مکری آن را در روزنامه خوانده بود.

پوراحمد گفت: محمدرضا گلزار بازیگری نخوانده است و تنها به دلیل زیبایی اش در سینما مانده است. البته سینما به این خوشگل ها نیاز دارد اما گلزار هیچوقت عزت الله انتظامی و رضا کیانیان نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از فیلمسازان جوان مبنی بر اینکه با ایده و سوژه تکراری چه کنم، گفت: زمانی که خواستم فیلم “خواهران غریب” را بسازم در همان زمان کیانوش عیاری، فیلم مشابهی با نام “دو نیمه سیب” را ساخته بود اما برای من مهم نبود چراکه دنیای من با دنیای عیاری کاملا متفاوت بوده است. من این قصه را دوست داشتم و فکر می کردم منحصر به فرد خواهد شد؛ آن را ساختم و همچنان  تر و تازه و با طراوت باقی مانده است.

کارگردان فیلم سینمایی “اتوبوس شب” به توانمندی های عیاری کیانوش اشاره و تاکید کرد: کیانوش عیاری جزو مفاخر سینمای ایران به حساب می آید. او داستان زندگی دکتر قریب را بدون سناریو ساخته است.

پوراحمد اظهار کرد: دکتر قریب زندگی عجیب و غریبی نداشته است اما عیاری با کمی پرداختن بر زندگی او، چنین سریال ماندگاری را ساخت.

وی با انتقاد از وضعیت تالیف و انتشار کتاب و تولید فیلم گفت: در جهان غرب یک فرد با ساخت یک فیلم و یا با نوشتن یک کتاب می تواند، ثروتمند شود. آنجا اگر یک کتاب یا فیلم به اصطلاح گل کند، نویسنده و فیلمساز برای تمام طول زندگی اش تامین خواهد بود اما در ایران وضعیت به گونه دیگری است. آنجا اگر فردی سریال قصه های مجید را بسازد، تمام طول عمرش تامین خواهد شد و مشکلی نخواهد داشت اما حالا من در سن ۶۷ سالگی، هنوز هم باید به دنبال سرمایه گذار و ارشاد و … بدوم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *