طباطبایی: حوزه تولید فیلم در جامعه معاصر نیازمند آسیب‌شناسی جدی است
ژانویه 17, 2016
معرفی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره پنجم/232 اثر داوری خواهند شد
ژانویه 20, 2016

عضو هیئت انتخاب جشنواره حسنات گفت: معتقدم با نظام جشنواره محوری نمی‌توان هنرمند تربیت کرد چراکه حس حسادت و رقابت اجازه آموزش صحیح را از افراد می‌گیرد.

مریم موحدیان در گفتگو با ستاد خبری جشنواره حسنات در ارتباط با اینکه تا چه مضامین فیلم‌های ارسالی جشنواره به موضوع حسنات نزدیک است، اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد که به موضوع حسنات از چه زاویه‌ای بنگریم.

وی با بیان اینکه اگر حد نهایی مفهوم حسنات را وسیع‌تر از دیدگاههای معمولی جامعه بنگریم بسیاری از آثار به این موضوع جشنواره نزدیک بودند، افزود: بر این اساس با توجه به اینکه موضوعات اعلامی جشنواره نیز طیف وسیعی را در برمی‌گرفت و محدودیت چندانی نداشت اغلب آثار به موضوع حسنات نزدیک بودند.

عضو هیئت انتخاب بخش فیلمنامه جشنواره حسنات با تاکید بر اینکه بخشی از ذهن همه افرادی که در جشنواره‌‌ها شرکت می‌کنند رقابت و بخشی کسب جایزه است، تصریح کرد: معتقدم با نظام جشنواره محوری نمی‌توان هنرمند تربیت کرد چراکه حس حسادت و رقابت اجازه آموزش صحیح را از افراد می‌گیرد.

جشنواره های فیلم مبدل به همایش های آموزشی شود

وی ادامه داد: اگر این جشنوار‌ه‌ها به همایش مبدل شود مسئله رقابت از میان برداشته شود و می‌توان به تربیت و آموزش هنرمندان امیدوار بود اما تا زمانی که اکثر افراد سودای رقابت و جایزه در سر دارند این امر به خوبی میسر نیست.

موحدیان با بیان پیشنهادی برای جشنواره حسنات ابراز داشت: پیشنهاد من این است که نام جشنواره‌هایی مانند حسنات به همایش تبدیل شود و به تمامی آثار شرکت‌کننده قابل قبول در جشنواره مبلغی کمک شود چراکه زمانی که بحث جایزه پیش می‌آید حس بیمارگونه حسادت ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع رقابت جشنواره ای  موجب شکل‌گیری حسادت و مقایسه می‌شود در حالیکه هرکس را باید بر اساس توانمندی‌های خودش سنجید و نه بر اساس توانایی‌های دیگران؛ البته این دیدگاه فردی من است و شاید مورد اعتقاد همه نباشد.

عضو هیئت انتخاب بخش فیلمنامه جشنواره حسنات درباره ارزیابی خود به لحاظ تکنیکی و فنی از فیلمنامه‌های ارسالی به جشنواره حسنات بیان داشت: ایده اولیه  فیلمنامه‌های ارسالی  بسیار بهتر از طرح های موجود بود و بر همین اساس طرح‌های خوب نیز از فیلمنامه‌های خوب بیشتر بودند.

متن فیلمنامه‌های ارسالی به جشنواره حسنات چندان درخشان نبود

وی اضافه کرد: بر این اساس متن فیلمنامه‌ها به لحاظ تکنیکی و اصول فیلمنامه‌نویسی چندان درخشان نبودند و ریزش چشمگیری از آثار قابل قبول را در این بخش شاهد بودیم.

موحدیان تصریح کرد: به طور مثال می‌توانم بگویم که از 100 اثر ارسالی 95 مورد ایده خوبی داشتند و از این تعداد 90 مورد  نیز طرح‌های خوبی داشت اما تعدادی که تبدیل به فیلم‌نامه‌های خوب شدند 10 درصد آثار را تشکیل می‌دادند.

وی افزود: این امر به دلیل آن راست که این افرد به خوبی آموزش علمی در این زمینه ندیده‌اند و بسیاری حتی حاضر به پذیرش این موضوع و تلاش برای یادگیری بیشتر نیز نیستند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *