آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
ارجمند: مفاهیم مجرد در سینما جایی ندارند – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
فیلمسازان به مقوله فطرت و عقل در ساخت فیلم ها توجه کنند
مارس 6, 2014
اصلانی: ما رستم و اسفندیار را در خودمان حمل می کنیم
مارس 8, 2014

جمشید ارجمند یکی از فعالان برجسته ی مطبوعاتی و نیز مترجم و مولف آثاری در زمینه ی نقد و در حوزه ی سینماست او در سال ۱۳۴۵ مجمع منتقدان فیلم در بنیانگذاری کرد و بارها به عنوان عضو هیئت داوران منتقدان سینمایی انتخاب شده است .

– به نظر شما سینما تا چه حد می تواند در بیان مفاهیم مجردی مثل فلسفه و ادبیات موفق عمل کند؟

مثل این که شما گشتید و نقاط ضعف مرا پیدا کرده اید چون من از جمله کسانی هستم که بسیار مخالفم در مورد حضور مفاهیم مجرد در سینما .به عقیده من سینما ممکن است به عنوان ابزار در راستای این هدف استفاه بشود و در واقع استفاده هم شده مثلن سینمای تارکوفسکی و آنتونیونی و اینها ولیکن اینها کانونهای موفقی نیستند چون فلسفه مدیومیست که ابزار و بیانش با کلام است.در حالیکه ابزار سینما با تصویر است این دو تا خیلی با هم متفاوتند. دو جنس مختلفند. نمی شود این دو تا را با هم جمع کرد

– به نظر می رسد این شکل از ارتباط فلسفه و سینما در سینمای کلاسیک بیشتر بوده ولیدر آثار سینما گران امروز کمتر شده است به طور کلی شرایط این روزهای سینما را چگونه می بینید؟

اوضاع بسیار ناگوار است. ما الان سینمایی که داریم که زبان و زمانش، همه چیزش عوض شده صدای سینما و شکل آن تغییر کرده و نمی شود آن را برگرداند و بهتر است کسی هم در این صدد بر نیاید که بخواهد زمان را به عقب برگرداند ما آدمهایی را داریم در سینما که مایلند خودشان را یک بار دیگر تکرا ر کنند و اگه یک بار بتوانند این کار را بکنند سینما را ول می کنند ولی هر بار کار انجام می دهند و موفق نمی شوند و می روند سر کار بعدی…

– یعنی به عقیده ی شما کسانی هستند که یک بار موفقیت داشتند و دوباره میخواهند به همان شرایط برگردند ؟

نه یک بار بلکه چندین بار… خوب اینها یک جای پایی در زندگی و خاطرات ما دارند که خیلی شیرین است و میخواهند این دوباره تکرار بشود و طبعن نمی شود

– با توجه به تسلط شما به ادبیات می خواستم بدانم جایگاه اقتباس اثار داستانی در سینما چیست؟

سینما به هر حال یک مدیومیست که داستان و روایت بخش مهمی از ان را تشکیل می دهد و در این منظر اقتباس یک پدیده ی مهم در پیوند بین ادبیات و سینماست

– به نظر شما تلوزیون و ساخته های تلوزیونی چه تاثیری روی سینما داشته ؟

یک وقتی تصور می شد تلوزیون رقیب بزرگ سینماست ولی نشد . سینما کار خودش را می کند و حد و حدود و آدمای خودش را داره .ولی تاثیر تلوزیون در این سالهای اخیر مخرب بوده درست است که یک مقدار امکانات به سینما داده و آدمهایی را آورده، طراح صحنه های خوب آورده، ولی کار خوب انجام نشده. تلوزیون با آسان گیریهایی که داشت. با بودجه های زیاد و شرایطی که داشت باعث شد آدمهای آسان خواهی از تلوزیون به سینما نقب زدند و همین می شود که فیلمی می بینم که رد پای کارهای تلوزیون را در آنها مشاهده می شود و نمی توانیم در جستجوی چاره هم باشیم . یک داستانی هست که می گوید ملانصرالدین پسرش افتاد تو ی چاه .رفت بالای سر پسر و گفت جان پسر جایی نرو تا رفته رسن بیاورم تو را برکشم. پسر گفت من که جایی ندارم بروم . حالا حکایت ماست ما هم جایی نمی توانیم برویم . تلوزیون مجموعه ایست توانا و زورمند که با حسن نیت در این زمینه کار نمی کند.

– با توجه به موفقیتهای سینمایی سینماگران ایرانی در جهان جایگاه سینما ی ایران در جهان چطور ارزیابی می کنید؟

خوب این جوایز جهانی برای ما بسیار خوب بوده ولی اینها همه یک نمونه های فردیست . اصغر فرهادی نام آوری کرده ولی کار اساسی برای سینمای ایران انجام نشده . نگاه دنیا به سینمای ما عوض شده ولی این نگاه زاییده و برخاسته از شرایطی است که سینما گر به طور شخصی برای خودش ایجاد کرده ولی شرایط روز و کلی حاکم بر سینمای ما عوض نشده.

– به نظر شما نقد و تحلیل آثار در جشنواره چقدر در ارتقا کیفیت کار سینماگران جوان اثر می گذارد؟

شما دوره های نقد را نگاه کنید من الان اسم دوره ی ما را ببرم نه برای تمجید از خودمان است فقط یک آدرس است .در زمان ما تعداد منتقد کمتر بود ولی در عوض توقعات بسیار بیشتر بود از سینما و استانداردهای بالاتری داشتند . سینما خودش هم شرایط دیگری داشت و ساده تر بود. البته با هزینه ی یک فیلم در آن موقع می شود الان ده فیلم ساخت ولی نگاه آن سینما به دنیا و چیزها ساده بود. نگاهی که شخصی و خصوصی بود . امروز مقدار تکنولوژی به کمک سینما آمده و یک مقدار پیچیدگیهای زندگی بیشتر شده و نوع زندگیها به این شرایط دامن زده است.دیگر به سینما نمی شود با همان چشم دهه 1960 نگاه کرد یا حتی 1970 حالا سینما یک شرایط مخصوصی دارد که تحمیل شده است از طرف عوامل خارج از سینما .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *