دومین دوره جشنواره حسنات در بجنورد برگزار شد
مارس 8, 2017
همه این 120 فیلم برنده‌اند
مارس 8, 2017

داور ششمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان گفت: دیگر دوران مستندهای ثبت واقعه گذشته است. امروز که هر اتفاقی می‌افتد صدها نفر با موبایل شروع به مستندسازی می‌کنند باید برای مستند ساختن زاویه دید جدیدی را پیدا کنید.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری ششمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات، محمد کارت در کارگاه «روایتی خلاق از واقعیت» اظهار کرد: باید برای مستند ساختن یاد بگیرید زاویه نگاهی جدید داشته باشید. برای فیلم ساختن از کارتن‌خواب‌ها دیگر نشان دادن بدبختی‌ها و زندگی نکبت‌بار نمی‌تواند جذاب باشد.

وی با اشاره به نقش خلاقیت در مستندسازی‌های امروزی ادامه داد: مستند دیگر ثبت واقعه نیست. دیگر دوران مستندهای ثبت واقعه گذشته است. امروز که هر اتفاقی می‌افتد صدها نفر با موبایل شروع به مستندسازی می‌کنند باید برای مستند ساختن زاویه دید جدیدی را پیدا کنید.

این مستندساز منتخب جشنواره فجر افزود: اغلب آدم‌های حرفه‌ای گوششان از جوان‌هایی که می‌آیند و ایده‌های تکراری ارائه می‌کنند پر است. جوان‌هایی که نگاه نو به ایده خود ندارند یا نگاه جدید خود را نمی‌توانند خوب ارائه کنند و یا نوشتن بلد نیستند.

کارت با اشاره به ایده‌هایی که بسیاری اوقات فراموش می‌شوند، ادامه داد: گاه واقعاً ایده خوبی دارید پس آن را سرسری نگیرید. حتماً آن ایده را بسازید. حتی اگر کوچک و کم‌خرج  باشد که بتوانید با آن یک تهیه‌کننده پیدا کنید. البته بعضی از ایده‌ها به خاطر تدوین ضعیف از بین می‌روند.

وی افزود: هرکس که کار با ابزار تدوین را بلد باشد تدوین گر نیست. تدوین گر باید صحنه به صحنه فیلم و حس‌ها را بشناسد. تدوین گر آن ذهنی است که ریتم و تمپو را با کات زدن‌هایش بالا و به‌جا نگه دارد. تدوین گر باید سکانس به سکانس را حس کند و این حس را منتقل کند.

این مستندساز جوان گفت: بعضی‌ها عشق تیتراژ هستند و فقط از نامی که ابتدا و انتها از آنها برده می‌شود لذت می‌برند. این خوب نیست. فیلم‌سازی که چنین عقیده‌ای دارد فقط به فکر تمام کردن فیلم است و باعجله بسیاری از مفاهیم را فدا می‌کند.

کارت گفت: فیلم‌هایتان را قبل از تدوین نهایی به چندین نفر نشان دهید. این باعث می‌شود فیلم‌هایتان قبل از اکران از فیلتر ذهن چندین نفر رد شده باشد. البته هرچه به شما گفته شد را نپذیرید و البته در مقابل پیشنهادات دیگران مقاومت به خرج ندهید.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط فیلمساز و کاراکتر سوژه گفت: ارتباط بین فیلمساز و سوژه بسیار مهم است. سوژه نباید احساس کند می‌خواهید برای معروف شدن از او سوءاستفاده کنید. به چشم سوژه به سوژه‌هایتان نگاه نکنید. بیشتر باید با آنها دوست باشید تا زوایای پنهان زندگیشان را برایتان باز کنند.  همین زوایای پنهان مستند را جذاب می‌کند.

این مستندساز افزود: موانعی که در فیلم برای سوژه و کاراکتر اتفاق می‌افتد، گره‌های دراماتیک فیلم شما هستند. موقعیت یک نفر به‌تنهایی جذاب نیست. آدم‌هایی که گذشته‌های بزرگی داشته‌اند و امروز درگیر یک زندگی معمولی شده‌اند جذاب نیستند. دست از سوژه‌های تکراری بردارید.

کارت ادامه داد: دیگر مستند راز بقا نیست. به آرامی تعداد مستندهای طبیعت و راز بقایی کم می‌شود. البته آن مستندها هم جذاب و لازم هستند، اما باید مستندهای شما دراماتیزه شوند. مستند می‌تواند نبض سالن و تماشاچی را در دست بگیرد.  سینمای ایران اگر آبرویی دارد از مستندهایش دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *