امیری: اداره کل اوقاف آمادگی خود را برای حمایت مادی و معنوی جشنواره حسنات اعلام میکند
ژانویه 27, 2014
غلامعلی دهکردی: دوره های آموزشی تخصصی فیلمنامه نویسی در طول برگزاری جشنواره حسنات برگزار شود
ژانویه 28, 2014

فریدون خسروی سال ۱۳۴۱ در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات عالیه ی خود را در رشته ی عکاسی ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه هنر تهران شد. وی فعالیت هنری خود را از سال ۶۴ آغاز کرد. انتشار 9 کتاب شامل رمان، فیلمنامه، نمایشنامه و آثار تحقیقی، ساخت مجموعه مستند تلویزیونی سفر سبز در شبکه چهار سیما، کارگردان بخشی از مجموعه نقش عشق شبکه دوم سیما، ساخت فیلم های بلند رویا، نان و قلم و سوز و ساز، سریال های در گذر کوچ، نقش جهان و روزها و رازها نیز از سریال های ساخته بدست اسن هنرمند توانای اصفهانی است. ویدیو کلیپ یاعلی، سرود سپاهان نیز گوشه ای از فعالیت های هنری این هنرمند در عرصه موسیقی است.خسروی همچنین سابقه 25 ساله در خصوص تئاتر دارد.

این کارگردان و فیلم نامه نویس اصفهانی همچنین یکی از اعضای هیات انتخاب چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان است در این راستا ستاد خبری چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان گفتگویی را در خصوص آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره انجام داده است که شرح این گفتگو را در ادامه این مطلب می خوانید…

ارزیابی شما از برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات چگونه است؟

برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان به نوعی افتخار برای اصفهان است چرا که این جشنواره به نوعی به جشنواره ی بومی اصفهان تبدیل شده است و اصفهان را از حالت سفره اندازی برای جشنواره های پایتخت خارج کرده است.

برای مثال برگزاری جشنواره کودک در اصفهان در واقع سفره اندازی اصفهانی ها برای هنرمندان پایتخت است که هنرمندان اصفهانی و بومی هیچ سودی از آن نمی برند.

آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره به ویژه در بخش داستانی را چطور دیدید؟

امسال اولین دوره است که به صورت مستقیم در جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات حضور فیزیکی دارم و در دوره های قبل این جشنواره به صورت غیر مستقیم آثار جشنواره را نگاه می کردم.

با این حال به جرات می توانم بگویم که آثار ارسال شده به دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان نسبت به دوره های قبلی آن شگفتی خاصی داشت چرا که آثار ارسالی به این دبیرخانه به لحاظ تعداد و همچنین پراکندگی در پهنه ی جغرافیایی قابل توجه بود و می توان گفت ارسال بیش از 1200 اثر از تمام استان های کشور و حتی از روستاهای مرزی با تکنیک و محتوای عالی در نوع خود بی نظیر است و اعتبار خاصی را به این جشنواره داده است.

چند درصد از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ی ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان را در حد خوب و خیلی خوب ارزیابی کردید؟

به طور معمول می توان گفت که در تمام جشنواره های فیلم کوتاه آثاری که ارسال می شود درصد قابل توجهی از آنها حرفه ای نیست اما در این راستا باید بگویم که 30 درصد آثار ارسال شده به بخش داستانی چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان از این خاصیت برخوردار بود و این امر نیز به دلیل نگاه اشتباه برخی از فیلم سازان حرفه ای در خصوص فیلم کوتاه اتفاق می افتد.

منظور شما از نگاه غیر حرفه ای فیلم سازان حرفه ای در خصوص حضور در جشنواره های ملی فیلم کوتاه چیست؟

من فکر می کنم که برخی از فیلم سازان حرفه ای تولید فیلم کوتاه را به نوعی پایین آوردن جایگاه خودشان می دانند و این در حالی است که فیلم کوتاه و فیلم بلند هر کدام برای خود مضمون و جایگاهی جداگانه دارد و نباید به یک دید به آنها نگاه شود.

البته از طرفی دیگر فیلم سازان نوپا نیز این عقیده را دارند که باید برای ساخت تولید فیلم بلند کار خود را ربا فعالیت در فیلم کوتاه آغاز کنند.

با توجه به بررسی آثاری که در بخش داستانی جشنواره حسنات داشتید، دورنمای سینمای ایران را چطور می بینید؟

من دورنمای سینمای ایران را برخلاف اعتقاد برخی از افراد که نسل معاصر را نسلی گستاخ و بی هویت و بی بنیه می بینند بسیار زیبا می بینم.

در واقع آثاری که به جشنواره ی ملی فیلم کوتاه حسنات ارسال می شود نیز به گونه ای نماد فرهنگی است که نشان می دهد لایه های سرنوشت ساز، انتخاب گر و جوانی وجود دارند که با ذهن بسیار قدرتمند به لحاظ سینمایی و بیان خوب تصویری سکوی پرتابی را برای سینمای ایران ایجاد خواهند کرد.

پیشنهاد شما برای پایداری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان چیست؟

در این خصوص باید بگویم که پایداری جشنواره ها هیچ وابستگی ای که به استقبال کنندگان از آن ندارد و در واقع نگاه و وضعیت اقتصادی مسئولان برگزار کننده ی جشنواره ها در واقع سرنوشت و عمر جشنواره ها را تضمین می کند.

در این راستا مسئولان برگزاری جشنواره ها باید توجه داشته باشند که تعطیل کردن هر جشنواره ای پس از چند دوره برگزاری به نوعی فاجعه ی فرهنگی است و نباید اجازه دهند که جشنواره ای تعطیل شود.

برای مثال می توان به جشنواره تئاتر آتش کار که شرکت ذوب آهن اصفهان مجری برگزاری آن بود اشاره کرد. این جشنواره موج خوبی را در سطح کشور ایجاد کرد و بعد از چند دوره برگزاری با نظر اشتباه یک مدیر تعطیل شد و یأس و ناامیدی زیادی را در فضای تئاتر کشور ایجاد کرد.

در این راستا باید قبل از ایجاد چنین فاجعه هایی مسئولان برگزاری جشنواره ها و به ویژه جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان که جشنواره ای مردمی است و بخش خصوصی از آن حمایت می کند راهکارهایی پیش بینی شود که چنانچه مسئولان برگزاری این جشنواره با کسری بودجه مواجه شدند بتوانند مسیر این حرکت عالی را ادامه دهند.

نظر شما در خصوص استفاده از ظرفیت های دولتی برای برگزاری جشنواره حسنات چیست؟

من مخالف اسپانسر دولتی هستم چون اسپانسر دولتی باعث ایجاد نگاه دولتی به جشنواره می شود و هر کجا که فعالیت هنری با نگاه دولتی انجام شود در واقع آن اتفاق فرهنگی به نوعی مروج اندیشه ها و سیاست های دولت خواهد شد و از خواسته های اصلی مردم فاصله می گیرد. از این نظر ورود بخش ها و سازمان های دولتی به جشنواره حسنات راه های رفته ای را پیش رو می گذارد.

در ضمن باید توجه داشته باشیم که یکی از نقاط عطف جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان خصوصی بودن آن است که با اندک سرمایه هم این کار را انجام می دهند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *