آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
صدا، ریتم و مشخص نبودن موطن مهمترین مشکل فیلم های کوتاه است – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
عضو هیات داوران آثار راه یافته به جشنواره حسنات: بین ادبیات و سینمای ما ارتباط عمیق تری باید برقرار شود
مارس 5, 2013
مشروعیت جشنواره حسنات به حضور سینماگران است
مارس 5, 2013

منتقدان و مدرسان سینما و تئاتر و تلویزیون کشورمان معتقدند: صدا، ریتم نداشتن و مشخص نبودن موطن فیلمساز مهمترین مشکلات فیلم های کوتاه است.

به گزارش روابط عمومی و ستاد خبری سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات دکتر “منجمی” در نشست تخصصی نقد و بررسی وضعیت فیلم های این دوره جشنواره حسنات و سینمای ایران و جهان در نگارستان امام خمینی(ره) استان اصفهان تصریح کرد: رنگ و بویی از دیار و موطن فیلمسازان در آثارشان دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت هم در فیلم های بلند و و هم کوتاه مشخص است افزود: باید برای این موضوع چاره ای اندیشید و علل و عوامل چرایی آن را ریشه یابی کرد.

وی در ادامه گفت: فیلم کوتاه مرحله شروع و جنینی فیلم بلند نیست بلکه مستقل و متمایز از سینمای بلند محسوب می شود چرا که منطق و روال فیلم کوتاه کاملا با فیلم های بلند متفاوت است.

به گفته وی، امروز حتی برخی ویدئو کلیپ هایی که روی شبکه های اجتماعی قرار می گیرند تا یک میلیارد نفر و بیشتر آن را می بینند و همین می تواند یک نقطه قوت محسوب شود.

پیشکسوت تدوین سینما در ادامه تاکید کرد: چیزی از خدا زیباتر نیست و هر آنچه می بینیم بازتابی از زیبایی های معبود است.

“عباس گنجوی” افزود: اینکه این زیبایی را چگونه به تصویر بکشیم و ذوق و سلیقه مخاطب را بشناسیم مهم است.

وی خاطر نشان کرد: سینما تابع حرکت است و هر پلان تابع پلان قبل و بعد از آن است.

وی صدا را یکی از مشکلات فیلم ها دانست و تصریح کرد: این مشکل به علت کمبود شناخت کافی از این فن ماندگار هنری است.

 منتقد و مدرس سینما در ادامه این نشست  با بیان اینکه هیچ فیلمسازی نباید به صرف شرکت در جشنواره فیلم بسازد اظهار داشت: انگیزه و هدف یک فلمساز باید در آثارش متجلی باشد.

“احمد طالبی نژاد” با ذکر اینکه ساخت فیلم باید بر اساس شناخت باشد به یک نمونه اشاره کرد و گفت: اصطلاح سینمای دینی اشتباه است چرا که حضور دین در یک اثر به باور و فضاهای زندگی سازنده فیلم بستگی دارد و طبیعیتا اگر شخصی متدین نباشد شاخص های دینی در اثر وی مشهود نیست.

به اعتقاد وی، بازی در فیلم بلند و کوتاه تفاوتی ندارد و اگر تفاوتی بین این دو هست مانند داستان کوتاه و رمان باید آن را در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه آینده فیلم های کوتاه بسیار درخشان و روشن است عنوان کرد: امروزه بسیاری از ویدئو کلیپ های حرفه ای بسیار قوی و خوب نیاز مخاطب عجول و کم حوصله دوران معاصر را پاسخگو بوده است.

وی یکی از مشکلات فیلم های کوتاه این دوره را قفدان ریتم و اپیدمی پلان سکانس های امروزی برشمرد و اظهار کرد: چرخش زیاد و بی هدف دوربین بازی خطرناکی است که عرصه سینما و تصویر را تهدید می کند.

وی یادآور شد: هیچ منبع و گنجینه ای بهتر از سینما و مشاهده فیلم برای یک فیلسماز سازنده و مفید نیست.

دبیر سومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات سپس تاکید کرد: اینکه فیلم های ایرانی در خارج کشور بخوبی خود را نشان می دهند به سبب وجود مضامین اخلاقی و فرهنگ بومی ما و مواردی مانند محبت و حسن خلق است.

“زاون قوکاسیان” افزود: چون در کشورهای غربی کمتر به مباحث اخلاقی در آثار هنری و سینمایی توجه می شود آثار هنرمندان کشورمان مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه حسنات اصفهان تعدادی از شرکت کنندگان و حاضران در این نشست تخصصی پرسش های خود از اساتید و منتقدان را مطرح کردند.

1 دیدگاه

  1. برجسته گفت:

    خبر خوبی است…ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *