آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
جلسه ی کانون فیلم حسنات – 4 دی ماه 1393 – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
جلسه ی نقد فیلم – پنج شنبه – 27 آذر 93
دسامبر 21, 2014
گزارش جلسه کانون فیلم حسنات – پنج شنبه 11دی ماه 93
ژانویه 2, 2015

 خسروی : آنالیز و تحلیل شخصیت تا رسیدن به لحظه ی قطعی از نقاط قوت اثر است.

حرکت : هر ماده ایی در ذات خویش در حرکت و تکاپوست و هر موجودی در طبیعت از تحرک درونی و بیرونی برخوردار است. انسان نیز این  گونه بوده و هیچ گاه در لحظه ایی از زمان و مکان ثابت و ایستا نیست.

دستگاه بینایی نیز تحریک و دریافت های حسی پی در پی خود را مرتبا با حرکت و تکاپوی درونی انطباق می دهد و رویدادهای خارجی و عینی را به صورت خاطره و تجربه های بصری در حافظه ثبت می کند.پس حرکت،اصالت دارد و ذاتا انسان،ایستایی را نمی پسندد.

این گونه است که در هسته و پوسته ی داستان و همچنین در فضاهای بصری،میزانسن،اصالت با حرکت است نه با ایستایی و هر اثری بدون حرکت نمی تواند ممتاز باشد.

“هرمان مینوکوفسکی” در کتاب “اصول نسبیت” می گوید: هرگز کسی،مکان معینی را مگر در زمان معین و زمان معینی را مگر در مکان معین ندیده است.

“کارل پوپر” فیلسوف ِ علم منطق است که “اصالت نسبیت” را مطرح کرده است و پوپریسم ( نسبی اندیشی ) از اندیشه های او نشئت گرفته است.اگزیستانسیالیسم ( اصالت وجود) نیز تقدم وجود بر ماهیت است که “کی یرکگارد ” فیلسوفِ دانمارکی از نخستین فیلسوفانی  بود که بر این مکتب تاثیر گذاشت.

در پایان  با نمایش فیلم “کلاس منهای وقتی نیستیم.” به کارگردانی”محمد صالح سلطانی” به نقد و بررسی این فیلم پرداخته شد.

در این فیلم کارگردان سعی کرده است به صورت هوشمندانه و زیرکانه به تحلیل موقعیت کشور بپردازد.

دغدغه های قومی و به چالش کشیدن شرایط اجتماعی و به نقد کشیدن اجتماع از جنبه های مختلف این فیلم است.

خسروی گفت : نماینده کلاس قرار دادن کسی که قدرتِ صحیح بیان ندارد نمی تواند بار محتوایی داشته باشد و صرفا بار طنز دارد.برخی از دیالوگ ها اندازه ی شخصیت نبودند و به نظر می رسید دیالوگ ها در دهان شخصیت گذاشته شده اند.چرا که برخی از دیالوگ ها نیاز شخصیت نبودند و متناسب با سن دانش آموزان نبودند.

نوع لوکیشن و طراحی لباس می توانست باور پذیرتر باشد.مدرسه ایی که حیاط دارد و دانش آموزان دختر با فرم یکسان سر کلاس هستند،به نظر می رسد کارگردان را با توجه به محتوایی از اثر ارائه داده است،از طراحی لباس غافل کرده است.عنصر سایه و روشن در فیلم به لحاظ نور پردازی فلت و تخت  بود و کارگردانی می توانست با قاب های هوشمندانه تری ،هنرمندانه تر باشد.

در فیلم “کلاس منهای وقتی نیستیم” نگاه،طنز آلود بود اما بهره برداری آن گونه که باید،بهینه نبود!

وحدت موضوع در یک اثر بسیار مهم است.انتخاب بار محتوایی موضوع از طریق همین وحدت ارائه می شود.آنالیز و تحلیل شخصیت تا رسیدن به لحظه ی قطعی در یک اثر از نقاط قوت اثر است.شخصیت را باید از طریق فرم انتقال داد.تطبیق فرم و محتوا در یک اثر می تواند به انتقال پیام اثر یاری برساند.

“تئوری لحظه ی قطعی” یعنی جایی که فرم و محتوا به هم برسند .در واقع تناسب درست فرم و محتوا ست.”هانری کارتیه برسون” ،عکاسی است که “تئوری لحظه ی قطعی” را ارائه داده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *