آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس آموزش LabVIEW کارت DAQ دیتالاگر Data Logger
جلسه ی کانون فیلم حسنات – 18 دی ماه ۱۳۹۳ – هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات
گزارش جلسه کانون فیلم حسنات – پنج شنبه 11دی ماه 93
ژانویه 2, 2015
جلسه ی کانون جوانان فیلم حسنات – 25 دی 93
ژانویه 17, 2015

خسروی : موسیقی صرفا صدای ساز نیست.آمبیانس و هر گونه صدایی که در فیلم شنیده شود، یک موسیقی است که می تواند ایجاد ریتم کند

 در سال 1900 میلادی،در شهر برایتون انگلستان ،انجمنی تاسیس شد.که از تجربیات عکاسی در صحنه ی سینما بهره ببرد که پایه گذار الگوی ساده و اولیه ی شیوه ی تداومی شد.دو نفر از فیلمسازان این گروه به نام های “جرج آلبرت اسمیت”و “جیمز ویلیام سون” (عکاس پرتره) با فیلم های خود،کشفیات بزرگی را به سینما عرضه کردند.

“اسمیت”،کلوزآپ و حرکت تراولینگ که تصادفی از روی قایق گرفته شد و شیوه ی فوکوس کشی را برای انتقال زمان از شب به روز را به سینما عرضه کرد.”ویلیام سون” نیز با مستند گزارشی آغاز کرد و با خود ابداعاتی را نیز در تدوین آفرید.”مکتب برایتون” عنوانی غیر رسمی از طرف “ژوژ سادول”( مستند ساز و نظریه پرداز فرانسوی )است.

خسروی با بیان تیتر “کشورها و کارگردان ها” به معرفی کارگردان های مطرح چند کشور پرداخت.

امریکا : ( جان هیستون،الیا کازان،بیلی وایلدر،فرد زینمان،آنتونی مان،نیکولاس ری،رابرت آلدریچ،آرتور پن،کیلینت ایستوود،سام پکین پا،فرانسیس فورد کاپولا ،سیدنی لومت،میلوش فورمن،پل مازورسکی،ریچارد بروکس و…)

فرانسه : ( روبر برسون،ژان کوکتو،ژان ویگو،فرانسوا تروفو،ژان لوک گدار،ژاک ریوت،اریک رومر ،کلود شابرول و …)

ایتالیا: ( فدریکو فلینی،پازولینی،برناردو برتولوچی،روسلینی،ویتوریو دسیکا،ویسکونتی و…)

سوئد : ( اینگمار برگمن و…)، لهستان: رومن پولانسکی،آندره وایدا ،کریستوف کیشلوفسکی و..)،یونان: ( تئو آنجولوپوس و…)

ژاپن : ( آکیرا کوروساوا،یاسوجیرو اوزو،گنجی میزوگوشی ،ماسا کوبایاشی و…)، ترکیه : (    یولمازگونی و…)، شوروی: (سرگئی پاراجانوف،آندره تارکوفسکی،پودوفکین،آیزنشتاین و…)، هند:(ساتیا چیترایو…)، آلمان : (ورنر هرتسوک،ویم وندرس و…)

ایران : امیر نادری،بهمن فرمان آرا،هژیر داریوش،سهراب شهید ثالث،ناصر تقوایی،پرویز کیمیاوی، خسرو سینایی،بهرام بیضایی،مسعود کیمیایی،داریوش مهر جویی،رخشان بنی اعتماد،پرویز صیاد،عباس کیارستمی،علی حاتمی،ابراهیم گلستان،جعفر پناهی،محسن مخملباف،بهمن قبادی،اصغر فرهادی و…

در پایان با نمایش فیلم ” خواب عمیق ” به کارگردانی ” یاشار منوچهری ”  به نقد و بررسی این فیلم پرداخته شد.

این فیلم با به تصویر کشیدن یک داستان اینترنتی سعی در توجه انسان ها به یکدیگر داشت.

خسروی با بیان پرسش “فیلم چه می خواست بگوید؟” پاسخ های مختلفی دریافت کرد. به طور مثال :”

چیزی که روزی باعث رنجش ماست،ممکن است روزی باعث تسکین ما باشد.”،” قدر لحظه های باهم بودن را باید دانست.”،”غفلت مرد از عشق”،”مرده پرستی”،”هر چیزی که از دست بدهید بعد از آن قدرش را بهتر خواهید دانست.”،”گر بخواهی دلم بجویی،امروز بجوی،” و…

در ادامه خسروی گفت: آیا برای هر کدام از این برداشت ها،چنین روایتی که “یاشار منوچهری” انتخاب کرده بود، بهترین قصه می توانست باشد؟ بعد از آن نیز به آنالیز جدا گانه ی فرم و محتوا پرداخته شد.

خسروی گفت: فیلم باید بتواند پیام اش را درست انتقال بدهد و باید فرم و تن پوش قصه نیز درست باشد.

جدا بودن رختخواب این زوج به معنای طلاق عاطفی است.ارتباط عناصر فیلم با هم هوشمندانه است.

در ارتباط با نام این فیلم که آیا منظور یک خواب عمیق اجتماعی است یا خوابی ست که مرد آرزوی آن را داشته است،نظرات مختلفی بیان شد.گاهی این تئوری وجود دارد که برخی،عشق را عادت می دانند. عشقی که در جوانی بوده است و به مرور با گذر عمر به عادت تبدیل شده است و بعد از مرگ زن، دوباره عشق برای مرد زنده شده است!در این جا تئوری”عشق می تواند عادت باشد.”نیز صدق می کند به طوری که وابستگی هنوز برای خوابیدن وجود دارد. ضبط صوتی که قرار بود یک مچ گیری از سوی مرد نسبت به زن باشد،بعد از مرگ زن،یک وابستگی تازه برای مرد آغاز می کند.

وقتی تصویرمرد در فضایی تاریک(محل کار ِمرد) نشان داده می شود،به طوری که در باز می شود و آرام آرام دریچه های نور نمایان می شود،نشان از زندگی شغلی تاریک مرد دارد! استفاده از شغل آهنگری نیز نماد خیزش و سختی ِ کار است.

خسروی با بیان اینکه همه چیز در فیلم همچون شخصیت ها، بلندگو،وسایل آهنگری ،رادیو و…پیر است ،گفت:نمادهایی همچون عشق (زن و مرد )،ایمان ( مسجد )،صنعت و کار ( کارگاه )،رسانه (رادیو )رو به اضمحلال است.

کارگردان از یک قصه ی اینترنتی یک تحلیل اجتماعی به دست آورده است و روی عناصر و چیدمان توجه شده است.چینش نغمه ها و سازها کنار هم نشان از خستگی ذهن آدم های اجتماعی است.همچنین تاکید کرد:موسیقی صرفا صدای ساز نیست.آمبیانس و هر گونه صدایی که در فیلم شنیده شود،یک موسیقی است که می تواند ایجاد ریتم کند.

خسروی با بیان اینکه :برخی از نقد ها بر اساس بک گراندِ  ذهنی است،گفت: این فیلم یک نگاه اجتماعی به جامعه است.به طوری که شرایط اجتماعی آزار دهنده است و گاهی چیزی را که از دست می دهیم دوباره در پی آن می دوویم.جامعه ایی واپسگرا،آن چه را که از دست می دهد دوباره در پی آن می رود و حتی اگر چیزی در گذشته باعث آزار اش بوده است و از دست داده است نیز بعد از آن سعی در بازگرداندن اش دارد!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *