جلسه ی کانون فیلم حسنات – 18 دی ماه ۱۳۹۳
ژانویه 13, 2015
کارپیش تولیدفیلمهای حمایتی کانون فیلم جوانان حسنات آغاز شد
فوریه 5, 2015

 خسروی : معیار و محور خط فرضی اولین پلان است.

خسروی با بیان اینکه :خط فرضی یا قانون صد و هشتاد درجه ،خطی راهنما و فرضی در مباحث فیلمبرداری و ادیت فیلم است که بر اساس آن باید یکسانی روابط چپ و راست دو کارکتر در سکانس حفظ  شود تا بیننده از نظر بصری و فهم درست موقعیت ها یا حرکت ها دچار اشتباه نشود.گفت : خط فرضی با توجه به موقعیت و عملکرد کارکترها کشیده می شود و دوربین باید در یک سوی خط قرار بگیرد و نباید این خط توسط دوربین شکسته شود.شکسته نشدن این خط توسط دوربین به این معنی است که وقتی قرار باشد از یک صحنه چند نما گرفته شود،باید در هنگام گرفتن هر نما،دوربین در همان سمتی از خط فرضی قرار گیرد که در نمای اول از این صحنه قرار داته است.معیار و محور خط فرضی اولین پلان است.

وی همچنین درباره  اهمیت خط فرضی گفت :رعایت نکردن خط فرضی و شکستن آن،موجب می شود که وقتی چند نما از چند فاصله یا زاویه مختلف به هم پیوند می خورند در دید بیننده اختلال ایجاد شود.

برای مثال وقتی از دو نفری که روی هم هستند و به هم نگاه می کنند و یا در حال گفتگو با یکدیگر هستند،دو نما گرفته شود و در دوربین شکسته شود. به نظر می رسد هر یک از آن ها به یک سوی دیگر نگاه می کنند و با یکدیگر گفتگو نمی کنند.

همچنین شکستن خط فرضی در حالتی که سوژه در حال حرکت است،موجب می شود در دونمای پی در پی از آن سوژه حرکت در نمای دوم معکوس و یا در جهت دیگر از نمای اول به نظر برسد.رعایت خط فرضی در صحنه هایی که تعداد شخصیت ها در آن زیاد است دشوارتر است.

برای مثال چند نفر که در حال تعامل و گفتگو هستند این حالت دشوار را ایجاد می کنند.

در این حالت کارگردان جزئیات هر نما و محل قرر گرفتن دوربین را به منشی صحنه می گوید تا دقیقا بنویسد تا در هنگام فیلمبرداری از نمای بعدی،ناخواسته خط فرضی را نشکند.

در ادامه ی جلسه ،فیلم ” کاریزما” ساخته ی “پوریا برجیس” نمایش داده شد و پس از آن نیز با حضور کارگردان به نقد و بررسی آن پرداخته شد.

با خوانش تحیلی که یک منتقد کورواس در یک جشنواره ی بین المللی بر روی این فیلم نوشته بود،جلسه ی نقد و بررسی آغاز شد.

خسروی  گفت: گاهی در برخی از فیلم ها کارگردان جهان را در کاروانی خلاصه می کند و عناصر را بر اساس موجودیت های اجتماعی چینش می کند.نام فیلم،تماشاگر را به بستر یک ماجرای بزرگ تر می برد.باید دید دلیل کارگردان از انتخاب این نام چه بوده است؟ آیا بر اساس محتوای خاصی از فیلم،نام “کاریزما” را انتخاب کرده است و یا انتخاب این نام ربطی به محتوای کلی اثر نداشته است؟

خسروی با بیان اینکه : گاهی ارتباط نام و محتوا در بی ارتباطی است به طوری که گاهی کمک به محتوا،پریشانی و به سخره گرفتن جامعه است،گفت: “آوازه خوان طاس” عنوان نمایشنامه ایی به قلم “اورژن یونسکو” است که در این نمایشنامه هیچ گونه آوازه خوانی وجود نداشت و صرفا انتخابِ هوشمندانه ی این عنوان برای بی ارتباطی با موضوع بود.

یکی از حاضرین گفت:افرادی که در این فیلم نقش داشتند هر کدام یکی از تیپ های اجتماع بودند و از آن جایی که شخصیت می تواند تاثیر بگذارد پس می تواند کاریزماتیک باشد اما تیپ چون فاقد تاثیر گذاری است،نمی تواند کاریزماتیک باشد و چطور می توان انتظار کاریزما از این افراد داشت؟

خسروی در پاسخ به این نظر گفت : کاریزماتیک بودن می تواند هم تیپ وهم شخصیت باشد.بعضی از آدم ها می توانند تاثیر خاص داشته باشند.گاهی یک تیپ هم می تواند دارای کاریزما باشد و کاریزما تاثیرفردِ کاریزماتیک بر افراد دیگر است.فردی که می تواند باعث رهبری و یا هدایت افراد دیگر باشد.

خسروی با بیان اینکه این فیلم توانسته بود طیفی از اجتماع را در یک لوکیشن در کنار هم قرار بدهد و با قاب بندی هایی که نشان از دید کارگردانی صاحب اثر داشت،بخشی از جامعه را به تصویر کشیده بود گفت: البته داشتن تناسب فرم و محتوا در این اثر می توانست این اثر را نیز از لحاظ روایت مورد تایید بیشتر قرار بدهد.

یکی از حاضران جلسه بابیان اینکه:نباید در این فیلم به دنبال یک اتفاق یا یک قصه باشیم،گفت: این فیلم بخشی از یک جامعه را در یک موقعیت اجتماعی قرار داده است. قرار نیست با ورود هر یک از تیپ های اجتماعی ما شاهد یک روایت و یا آغاز یک قصه باشیم. همان گونه که وقتی در یک جمع حضور داریم قرار نیست شخصیت اصلی خودمان را نشان دهیم و دیگران با شخصیت ظاهری هر فرد مواجه هستند و هر کس بنا به شخصیت خود در اجتماع نسبت به اتفاقات لحظه واکنش می دهد،این فیلم نیز همین هدف را دنبال می کرد.

وی بر خلاف تعدادی از افراد که با نام “کاریزما” برای این فیلم مخالف بودند،گفت:نام این فیلم یک انتخاب درست برای این فیلم است. تاثیری که مردم اجتماع بر روی هم دارند خودش یک کاریزماست. قرار نیست آن شخصی که نقش پیرمرد را بازی می کند و یا پسر بچه دارای کاریزمای خاصی باشد.مهم تاثیر افراد در جامعه است که این نام را برای این فیلم مناسب می کند. تعدادی از افراد با بیان اینکه تعریفی که از کاریزما عنوان می شود با کلییت این فیلم سنخیت ندارد، کاریزما را نامی غلو شده برای این فیلم می پنداشتند!

خسروی گفت : گاهی می توان پراکندگی های مختلف یک جامعه را در یک موقعیت کنار هم قرار داد. قالب،بیان کننده ی محتوا است. درهراثری چنینش عناصر باید تابع فرم باشد و المان های مشخصی برای روایت یک اثر باید وجود داشته باشد.هر قابی باید مفهوم و معنایی را در اثر دنبال کند و بخشی از روایت را به تصویر بکشد.

1 دیدگاه

  1. علی ناجی گفت:

    با سلام ، جشنواره فیلم کوتاه حسنات یکی ازاثر گذار ترین فیستیوال های فیلم برای دیده شدن افراد ضعیف و فراموش شده جامعه به مسئولین و خیرین نیکوکار است که بسیار کار خدا پسندانه ای است من دو بار در این جشنواره شرکت کردم و از مهمان نوازی مسئولین جشنواره بسیار رازی بودم اما امسال تا به حال هیچگونه فراخوان یا ارسال فیلم اعلام نشده است آیا این جشنواره امسال برگزار خواهد شد . متشکرم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *