جلسه ی نقد فیلم پنج شنبه 13 آذر 93
دسامبر 5, 2014
جلسه ی نقد فیلم – پنج شنبه – 27 آذر 93
دسامبر 21, 2014

 خسروی : . زیبایی در انسجام فیلم است.

خسروی در تعریف تهیه کننده گفت: تهیه کننده،کسی ست که به اوضاع فرهنگی جامعه آشناست و مسائل جامعه را می گیرد تا موضوع انتخاب کند.این نوع شناخت با مطالعه به دست می آید تا موضوع به فیلمنامه تبدیل شود. انتخاب کارگردان،نوع ژانر،تراز مالی و اداره ی پروژه از طریق مدیر تولید…

 

وی در تعریف ” نیروهای خلاقه ی فیلم ” این چنین توضیح داد.

 

کارگردان : مسول فنی و هنری اثر است.اجزا و عوامل را سازماندهی می کند.طراح میزانسن و دکوپاژ است.مسولیت تصویری کردن داستان بر عهده ی اوست و همه چیز برای شکل گیری به رای نهایی او محتاج است.

 

سناریست ( فیلمنامه نویس ): کسی است که طرحی را در فصولی متعدد مکتوب کرده و آن را از نظر اصولی مشخص و خلاقانه برای تصویر آماده می کند.سناریست مهندس فنی روایت داستان است.

 

مدیر فیلمبرداری : مسول کیفیت بصری تصاویر است که در کنار کارگردان عنصر مکمل و مهمی است.

 

 

 

طراح صحنه : وظیفه ی ارائه ی یک فرم متناسب و چینش غنی بصری را به عهده دارد. به عبارت دیگر کارگردان هنری است و البته طراح گریم و لباس نیز مانند طراحی نور و… به عنوان زیر مجموعه ها نیروهای خلاقه هستند که نسبت به موضوع رو آمده و یا در سایه هستند.

 

خسروی با اشاره به اینکه عناصر انتخابی کمپوزسیون باید در خدمت قصه باشند و زیبایی در انسجام فیلم است درارتباط با نقد گفت :نقد به معنای کاوشگری،رمز شناسی و کشف و شهود نسبت به هنرمند، حذف نقاط ضعف و برجسته کردن نقاط قوت است.نقد خوب به زبان فیلم و پیام فیلم کمک می کند.

 

در پایان این نشست با نمایش فیلم ” رها ” به کارگردانی “مجتبی توکلی ” با حضور کارگردان به نقد و بررسی فیلم پرداخته شد.

 

خسروی گفت :این فیلم اثری است که بدون دیالوگ سعی کرده است به لحاظ ترکیب بندی،تصاویر، افکت،موسیقی و… یک بار عاطفی و روانی را بر اثر حاکم کند.

 

وی با اشاره به اینکه : در یک فیلم جهش های ناگهانی گاهی آزار دهنده هستند وگاهی،جهش ناگهانی نور،صدا و رنگ ساختار فیلم را دچار پرش های ناگهانی می کند.گفت : در یک فیلم کوتاه باید پلان ها بر مبنای موضوع و مضمون اصلی فیلم در کنارهم قرار بگیرند.در یک فیلم کوتاه باید با کوتاه ترین پلان ها،عمیق ترین محتوا را به تصویر کشید و همچنین عناصری که انتخاب می شوند باید در راستای انتخاب قصه باشد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری در بیمارستان مشکلات خاص خودش را دارد، درخصوص نورپردازی در بیمارستان گفت: برای تصویر برداری در بیمارستان نیاز به نورپردازی خاصی نیست. می توان با طراحی نورهای متحرک ( فلورسنت) و با حرکت مناسب دوربین،تصویر خوبی را به نمایش گذاشت.

 

وی گفت : یک آغاز خوب و یک پایان خوب از مهمترین المان های یک فیلم کوتاهِ خوب است.وی با اشاره به اینکه، باید قبل از تصویر برداری،کارگردان دکوپاژ را آماده کرده باشد و به تمام جوانب فکر کند، گفت: گاهی بعضی از آگاهی ها بعد از ساخت فیلم کشف می شود و این ضعف کارگردانی است.می توان برای تجربه از مشکلات تولیدِ فیلم،سخن گفت اما چنین مسائلی بعد از ساخت فیلم دیگر قابل توجیه نیست!

خسروی در ارتباط با دکوپاژ گفت : دکوپاژ باید عالمانه پیش برود. چرا که کارگردانِ یک فیلم  با اندازه نماها و زاویه های دوربین، حرف می زند!

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *