جلسه ی نقد فیلم – 20 آذر 93
دسامبر 13, 2014
جلسه ی کانون فیلم حسنات – 4 دی ماه 1393
دسامبر 27, 2014

 خسروی : اگر به دنبال نشانه ها هستید،باید دلیل منطقی از نشانه ها داشته باشید.

 خسروی درباره ی انواع طرح (پلات/ پیرنگ) گفت: “پی ” یعنی ریشه و پیرنگ.”پی”بن مایه،ریشه، پایه ،بُن و پایه ی چیزی که داستان بر آن شاخ و برگ پیدا می کند.

دیوید بوردول در این باره می گوید :” پیرنگ موجب می شود تماشاگر به ساختن داستان یا نظام کلی از رویدادهای داستانی دست بزند.”

خسروی با معرفی کتاب ” فن سناریو نویسی” نوشته ی “یوجین ویل” گفت : یوجین ویل می گوید: ” قلم را زمین بگذار.این چیزی از استعداد تو کم نمی کند و فن سناریو را بیاموز .”

خسروی گفت : طرح یا پیرنگ بر سه گونه است.شاه پیرنگ( کلاسیک)،خرده پیرنگ(ضد ساختار ) ، ضدپیرنگ( مینی مالیسم)

شاه پیرنگ یا طرح کلاسیک یعنی داستانی بر مبنای یک قهرمان فعال که علیه نیروهای عمدا خارجی و عینی مخالف مبارزه می کند تا به هدف خود برسد.یعنی حرکت در امتداد زمان و چهارچوب واقعیتی داستانی که در این چهارچوب و دارای پیوندهای عللی و رسیدن به پایان مشخص که به منزله ی تحولی مطلق و غیرقابل برگشت است.

وی مشخصات شاه پیرنگ را این گونه دسته بندی کرد.روابط علت و معلول،پایان مشحص،زمان خطی (وحدت زمان)،کشمکش بیرونی،قهرمان منفرد،واقعیت یک پارچه،قهرمان فعال

مشخصات ضد پیرنگ( ضد ساختار ) زمان غیر خطی،تصادق،واقعیت ناسازگار

مشخصات خرده پیرنگ ( مینی مالیسم) پایان باز،کشمکش درونی،صنعت ایجاز،قهرمان منفعل،تعدد قهرمان

خسروی گفت : به داستان و پیام داستان فکر کنید تا شیوه ایی از طرح شود.حرف تازه بر اساس نیازهای جامعه شکل می گیرد.نیاز شخصیت از نیاز اجتماع پُر می شود. وی با اشاره به اینکه نگاه کلی اولیه به ماجرا داشته باشید،گفت : بازی کارت سکانس ها و جا به جایی سکانس ها برای رسیدن به یک اثر خوش ریتم می تواند راه گشا باشد و البته با نگاه کلی نسبت به داستان،نویسنده طرح نیز ویژگی های خاصی دارد.

فیلم ” آق گول ” ساخته ی “مهدی حیدری” که در دوره دوم جشنواره ی حسنات به عنوان فیلم برتر انتخاب شده بود با نمایش در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

فلم “آق گول” با یک نگاه عکاسی و از طریق عکس سعی در القای معانی و مفهوم کرده است و از همین طریق به پیشبرد داستان کمک کرده است.

ذهنیت عکاسی فیلمساز نشان می دهد که با دنیای عکاسی آشناست و در ترکیب بندی و بستن قاب های خوب عکاسی موفق است.

خسروی با تعریف فرمالیسم – برتری با فرم و اصالت با شکل،آن هم شکلی که ممکن است فاقد معنا باشد – گفت : در این فیلم برتری فرم بر محتوا کاملا مشهود است.

در این فیلم در عین اینکه با یک نگاه فرمالیستی در روند پلان ها مواجه هستیم در پایان با یک فرم زدگی و پیچیدگی رو به رو هستیم به طوری که پلان پایانی به نظر می رسد بر خلاف روند اصلی فیلم است.

فیلم “آق گول( گل سفید)” حیات را در پایداری،مقاومت و ماندن می داند و بهانه ی عشق برای ماندن کافی ست.در نمک هم می توان زندگی کرد.کافی ست بخواهیم.البته در این فیلم یکی سعی در ارتباط با دنیای پیرامون دارد و دیگری سعی در قطع ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه تصاویر،بازی،فیلمنامه همه و همه باید سعی در انتقال داستان داشته باشند گفت:

قدرت عکاسی و انتقال عکس،کمپوزسیون خاص در قاب بندی از نقاط قوت فیلم است.

یوجین ویل : هر گونه مکتب و استیلی را که برای اثرمان انتخاب می کنیم بایست به یک عبارت مشترک بین آن ها امتداد داشته باشیم و آن مبنا قرار دادن تناسب داستان با بدیهیات عقلی است.

اگر به دنبال نشانه ها هستید،باید دلیل منطقی از نشانه ها داشته باشید.

همکاری اعضای کانون فیلم حسنات در ساخت سه فیلم کوتاه:

خسروی در پایان گفت : جشنواره ی حسنات قصد دارد به پاس حضور فعال اعضای کانون فیلم حسنات که در طی این ماه ها در این جلسات حضور داشته اند یک فرصت همکاری به آن ها بدهد. وی گفت: کانون فیلم حسنات قصد ساخت سه پروژه ی فیلم کوتاه را دارد. فیلمی که همه ی عوامل آن از بین اعضای حضور یافته در این جلسات خواهد بود.

خسروی از اعضای کانون فیلم حسنات خواست تا طرح های خود را تا 15 دی ماه به دبیرخانه ی جشنواره ی حسنات تحویل دهند تا بعد از بررسی های لازم،سه طرح انتخاب و در پایان با همکاری اعضای کانون حسنات،سه فیلم حاصل این کانونِ فعال باشد.

خسروی : اگر به دنبال نشانه ها هستید،باید دلیل منطقی از نشانه ها داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *