ملایی: استقبال مردمی از جشنواره حسنات به دلیل موضوع نیکوکاری است
مارس 5, 2014
فیلم‌نامه‌های برتر جشنواره چهارم معرفی شدند
مارس 5, 2014

هیأت داوران بخش فیلمنامه، ضمن تشکر از اقدام فرهنگی و نیکوکارانه برگزارکنندگان محترم جشنواره فیلم کوتاه حسنات و با ارج نهادن به همّت و ذوق ورزیِ جوانان جویایِ نامِ نیک، و آرزوی کامیابی، شادمانی، نوجویی، نوآوری، پویایی، درخشش وخلاصه هر چیز خوبی را که می شود برای فیلمنامه نویسان و فیلمسازان جوان آرزو کرد، صرفاً به جهت اطلاع و خالی نبودن عریضه لازم دانستند پاره ای نکاتِ نسبتاً تکراری را به این عزیزان یادآوری کنند، از این قرار:

1- فیلمنامه در ساده ترین تعریفش، نوشته ای است برای فیلم شدن اما علاوه بر این ویژگی، نوعی از انواع متون ادبی هم محسوب می شود و به خاطر این امتیاز و خاصیّت نانِ زیرکبابیش الزاماً و اجباراً باید:

– از نثر و انشایِ روان و رسا بهره مند و هر توصیف و توضیحش آرَسته و زیبا باشد.

– واژه به واژه اش از غلط املایی مبرّا و جمله ها و عبارت هایش از صحت و سلامتِ دستور زبانی برخوردار باشند.

– رسم الخط و «نقطه سر سطرهایش» به قاعده و علایم نوشتاریش صحیح و سرِجا باشند.اما اگر با فیلمنامه واره ای سروکارتان افتاد که نویسنده محترمش خدا نکرده به خاطر بی تجربگی، یا خدا نکرده تر به دلیل نابَلَدی یا دور از جان شما، از سر بی توجهی یا تعجیل و فراموشی، یک کدام از این موارد را مهم ندانسته و رعایت نکرده باشد، تکلیف چیست؟ رقیبان او از سر حسودی گری هم که شده، نمی گویند و راست نمی گویند نویسنده که ابزار و وسیله ی فعالیت و خلاقیتش زبان و بیان است و فارسی را پاس نمی دارد: ز دیگران چه توقع، که عذرها دارند؟!

2- بی دقتی و کم لطفی نسبت به صحت و استحکام زبان و بیان به فرض محال که در شرح صحنه ها مباح و مجاز باشد، در نوشتن گفتگوها که قرار است مستقیماً از فیلمنامه و عیناً به همان شکلی که نوشته شده اند به فیلم منتقل شوند، مطلقاً شوخی بردار نیست و بیشتر از هر چیز دیگر عیار نویسنده را مشخص و مُشت او را نزد همگان باز می کند.

3- از همه ویژگی هایی که فیلمنامه را از دیگر آثار مکتوب متمایز می کنند و به داستان و موضوع، جنبه ی نمایشی و استعدادِ «بیان تصویری» می بخشند، فقط به فقط و تنها به فصل بندی و تعیین: «شب-روز-خارجی-داخلی» اکتفا کردن، باور کنیم که با حصول نتیجه و دستیابی به فیلمنامه واقعی فرسنگ ها فاصله دارد و به خوش خیالیِ کودکانِ دوستدارِ موتور سیکلت می ماند که تکه مقوایی را به دو شاخِ دوچرخهِ شان متصل می کنند تا با برخورد به پرّه هایِ چرخ، صدایی یک کم شبیه به صدای موتور سیکلت ایجاد کند.

4- بسیار گفته اند و به کرّات شنیده اید و ما نیز تأکید می کنیم: در انتخاب موضوع، هر گونه تقلید، تکرار، کلیشه گزینی و شعارگرایی، فیلمنامه نویس را از پویایی باز می دارد و مانع از رشد استعداد و توان آفریننده¬گی اش می شود. فراموش نکنید و مطمئن باشید چشم امیدِ دوستداران واقعی سینما، به شما نو نفسان و تازه از ره رسیدگان است که تازه چه دارید و چه تّحفه و ارمغان برایشان آورده اید!

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *