اولین روز برگزاری جشنواره سوم حسنات در استان آذربایجان غربی
مارس 3, 2013
برگزاری نشست تخصصی آموزشی پیرامون موضوعات جشنواره
مارس 4, 2013

کارگردان برجسته کشورمان متعقد است: فیلم سینمایی آرگو یک دورغ تاریخی زشت است که فقط با سروصدای زیاد بزرگ نشان داده شد.

“مسعود جعفری جوزانی” در گفتگویی دوساعته با روابط عمومی و ستاد خبری سومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان افزود: ساختار این فیلم بقدری سخیف، ساده و بی ارزش است که نیازی به این همه سرو صدا و بزرگنمایی پوچ نداشت.

وی با اشاره به اینکه آن زمان وی در ایران بوده و حادثه طبس و 13 آبان را لمس کرده است اظهار کرد: تمام اتفاقات و رخدادهای این فیلم دروغی کودکانه است و صحبت درباره آن باعث بزرگ شدن حباب گونه فیلم در اذهان عمومی می شود.

این کارگردان برجسته تلویزیون و سینمای کشورمان ادامه داد: ساختار این فیلم نشان از دخالت محض تحجر هالیوودی در ساخت آرگو و حتی دخالت وزارت خارجه و دستگاه سیاسی ایالات متحده در شکل گیری این پروژه پوچ سینمایی دارد.

وی با بیان اینکه نباید آثاری مانند لینکلن، بینوایان و جدایی نادر از سیمین در کسب اسکار را با این فیلم مقایسه کرد ادامه داد: آرگو نه تنها سنخیتی با این اثرهای ماندگار ندارد بلکه حتی نزدیک به آن فیلم ها هم نیست.

جعفری جوزانی ریشه و علت اعطای جایزه اسکار به این فیلم را سیاست های هالیوود عنوان کرد و گفت: نگرش هالیوود بقدری مرتجعانه است که انتظاری هم از آن نیست تا بن افلک را برای ساخت آن مامور کند.

وی با اشاره به لوکیشن ها و صحنه های بی ربط و درغین آرگو افزود: در اینکه انتخاب این فیلم احمقانه کاری سیاسی و هدفمند بوده شکی نیست ولی اینکه اسکار همواره سیاسی بوده نیز اینگونه نیست.

مدیر مؤسسه سینمایی جوزان فیلم در ادامه به دیدار سال های دور خود و هنرمندان با امام راحل(ره) در منزل آیت الله پسندیده اشاره و خاطر نشان کرد:

امام عزیز آن زمان فرمودند”اینقدر نگویید آنها چه می کنند و چه کردند بلکه ببینید خودتان چه کرده اید”

جوزانی وقوع انقلاب اسلامی را مقارن با بهم ریختگی و آشفتگی غرب و آمریکا عنوان کرد و افزود: ما 34 سال است دنیا را با آرمان ها و ایده های ناب و انقلابیمان بهم ریخته ایم.

وی گفت: این موضوع  در ساخت فیلم ها و آثار غربی بگونه ای است که آنها عادت دارند همه مراحل فیلم را آماده می کنند اما برای نقطه انتهایی آن چند پایان در نظر می گیرند تا با توجه به حرکت جدید و آرمان انقلاب ما بر خلاف آن آثارشان را به اتمام برسانند.

کارگردان سریال ماندگار در چشم باد تصریح کرد: جدایی نادر از سیمین هالیوود را مجبور به اعطای اسکار به این فیلم کرد چرا که این فیلم کاملا انسانی است و نقدهای یکسویه ای که بر آن درباره یک نفری که دوست دارد به خارج برود نوشته شده همه فیلم را شامل نمی شود.

وی ادامه داد: همین شخص در فیلم حاضر به قسم دروغ نمی شود و  نفر بعد هم بیماری را که مبتلا به آلزایمر است با تمام وجود نگهداری و احسان می کند.

به اعتقاد وی، آمریکایی ها اگر هوش و تفکر منطقی داشتند دلارهای خود را در عراق و افغانستان حرام نمی کردند که بازهم این موضوع به سبب نفوذ و توسعه انقلاب ایران در جای جای جهان است و هدفی جز ایران هراسی و فروپاشی انقلاب ما دنبال نمی کند.

این فیلمساز درباره مجموعه های بلند سینمایی باسکر بیل، کوروش کبیر و پوریای ولی هم توضیح داد: فیلمنامه کوروش کبیر دو سال قبل کامل شده و در انتظار مجوز وزارت ارشاد اسلامی است.

جعفری جوزانی درباره فیلم باسکر بیل نیز یادآور شد: بهانه عدم صدور مجوز برای این مجموعه نیز موقعیت و زمان نامناسب اعلام شده است.

وی سابقه طرح فیلم پوریای ولی را سال 75 برشمرد و افزود: در آن سال ها با 20هزار دلار امکان ساخت این مجموعه وجود داشت و تا امروز به علل مادی اعلام شده از سوی صدا و سیما تکلیف آن مشخص نشده است.

جعفری جوزانی سپس به موضع حسنات و نیکوکاری اشاره کرد و گفت: هر جایی که انسان از حق و حقوق خود بخاطر دیگری گذشت کند بواقع احسان کرده است.

وی اظهار کرد: گستره نیکوکاری در مذهب ما بسیار گسترده و قابل توجه است و به نوعی یک کار عمیق و انسانی محسوب می شود.

این فیلمساز در ادامه گفتگوی خود به  فرصت ها و تهدید های فیلمسازان امروز و ارتباط آن با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را یادآور شد و گفت: این موضوع هم می تواند یک فرصت محسوب شود و هم یک تهدید چرا که در گذشته سختی کار و ارزش یک فریم فیلم باعث می شد شاهد زیبایی شناسی بیشتری در اثرها باشیم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *