عضو هیئت انتخاب فیلمنامه جشنواره حسنات: نباید انتظار داشت جشنواره پیشرفت انقلابی داشته باشد
مارس 3, 2013
اولین روز برگزاری جشنواره سوم حسنات در استان آذربایجان غربی
مارس 3, 2013

“احمد طالبی نژاد” در نشست تخصصی – آموزشی بازیگری و بازیگردانی در سینما گفت: بازیگری در سینما و تئاتر با یکدیگر تفاوت های اساسی دارد.

به گزارش روابط عمومی و ستاد خبری سومین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در این نشست “احمد طالبی نژاد” گفت: همه مکاتب قدیمی و مدرن بازیگری در جهان صحیح است اما تفاوت هایی میان بازیگری تئاتر و سینما وجود دارد.

این نویسنده و کارگردان افزود: در تئاتر به دلیل نداشتن تصویری بسته از بازیگر باید در بازی، حرکات، رفتار و احساسات کمی اغراق کرد اما در سینما به دلیل بهره گیری از دوربین و داشتن تصاویر بسته احساس بازیگر به خوبی به نمایش درمی آید بنابراین هرگونه اغراقی بسیار محسوس است.

وی با بیان اینکه به منظور تقویت حس گیری و انتقال آن به تماشاگر بایستی به تکنیک های بازیگری آشنایی داشت تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر افرادی وارد عرصه بازی شده اند که ویژگی و استعداد لازم برای یک بازیگر را دارا نیستند.

وی اظهار کرد: این افراد نمی توانند جایگاه مناسبی را در فیلم ها پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش عوامل یک فیلم برای خوب جلوه کردن بازیگران است گفت: بازی نابازیگرها در فیلم ها از حساسیت و اهمیتی بیش از بازی بازیگران حرفه ای آشنا به تکنیک های بازیگری است.

طالبی نژاد خاطرنشان کرد: برای انتخاب نابازیگرها برای فیلم ها باید از آن ها تست زده شود زیرا فیلم های ماندگاری که امروزه به عنوان اثری جاوید در فیلم های مستند و داستانی شناخته شده اند به مقوله بازیگری در فیلم اهمیت داده و بر روی شخصیت مورد نظر کار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بازی کلیشه ای شیوه ای در بازیگری است افزود: این شیوه اکنون که معیارها و سلایق مردم در زمینه فیلم تغییر کرده است مورد استقبال و پسندیده نیست.

وی ادامه داد: بازیگر باید به گونه ای کار کند که سنش بر روی شان و شخصیت او تاثیرگذار نبوده و در تمام مراحل زندگی کاری وی، محبوبیت خود را حفظ کند.

این کارگردان و نویسنده یادآور شد: مسئله ای که امروزه در نسل جدید فیلمسازی بسیار مشاهده می شود این نکته است که بازیگران و فیلمسازان جوان از یادگیری و تعامل نظر با پیشکسوتان پرهیز می کنند.

وی همچنین می گوید: نقش کارگردان را نباید در درخشش بازیگران نادیده گرفت.

همچنین “بهنام بهزادی” دراین نشست گفت: بازیگرانی که برای بازی در فیلم انتخاب می شوند باید به نقش های خود بیایند.

این کارگردان در ادامه افزود: بازیگر نباید در صحنه رها شود بلکه باید کارگردان نقش وی را برایش تحلیل کند.

وی با بیان اینکه هریک از بازیگران ویژگی های خاص خود را دارند اظهار کرد: با استفاده از تحلیل، می توان به تکنیک بازیگران پی برد.

وی یادآور شد: تمام تلاش ها باید برای این باشد که فیلم ها باورپذیر و واقعی به نظر رسد.

بهزادی تصریح کرد: از نظر بنده بهترین بازی نزدیک ترین بازی به نقش واقعی انسان در زندگی است تا بیننده بتواند به راحتی با شخصیت های فیلم همدلی نماید.

وی درباره بازیگردانی می گوید: کارگردانی فیلم باید تداومی باشد و تدام صحنه ها از بین نرود.

همه افراد توانایی بازی را دارند با این تفاوت که برخی تنها نقش درونی خود را می توانند بازی کنند، از تکنیک ها و اصول بازیگری سررشته ای نداشته و هر نقشی را نمی تواند بازی کند.

براساس این گزارش “رویا نونهالی” نیز در این کارگاه آموزشی اظهار کرد: بازیگران در هر حال نیاز به تشویق دارند تا بتوانند بازی خوبی را در صحنه ارائه دهند.

این بازیگر عرصه سینما و مستند افزود: یادگیری بازیگری نیاز به مطالعه و بررسی دارد اما مهمترین موضوع در بازیگری عمل کردن به آموخته ها است.

وی در ادامه گفت: بخش خلاقانه و ایده ای بازی به خود بازیگر باز می گردد و این بازیگر است که باید در نقش خود از ابداع و خلاقیت خود بهره گیرد.

نونهالی خاطرنشان کرد: گرفتن بازی خوب از بازیگر به کارگردان مربوط بوده و بازیگردان وظیفه دارد بازی مورد نظر خود را به بازیگر توضیح داده و نقش را از آن بخواهد.  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *